dimecres, 5 de febrer del 2014

Jaume Villanueva i la portada romànica de Ripoll (1806-1807)

Jaime Villanueva, que va ser a Ripoll dues vegades, el febrer de 1806 i l’octubre de 1807, fa la següent referència a la portada del monestir de Ripoll en el volum VIII del Viage literario a las iglesias de España (1821):

Éntrase a la iglesia por un pórtico despejado y cerrado con verjas de hierro, en el cual hay cinco sepulcros a la raíz de la pared con vestigios de inscripciones que ya perecieron. […] La portada forma en el plano de la pared como un retablo de 50 palmos de longitud total, dividido en su elevación en siete cuerpos de tres palmos cada uno poco más o menos: subdivididos estos en varios cuadros donde se representan de relieve algunos pasages del antiguo testamento con sus letreros correspondientes. El carácter de la letra y escultura no dejan duda que esta es obra del obispo Oliva, y del tiempo de la dedicación que hizo en 1032. La puerta en el centro tiene 12 palmos de radio, compuesta de seis recalados o arcos concéntricos de medio punto, los que se representan de relieve algunos hechos de la vida de S. Pedro, los doce meses del año y otras curiosidades, con varios follages y grecas que no carecen de gracia. Todo ello es de piedra común, pero muy sólida. Es extraño que los señores del viage pintoresco [menció a Laborde] hayan dejado olvidado este monumento, habiendo copiado otros de menos importancia. Yo hubiera suplido su falta; más es obra costosa y que pide grande esmero y prolig[j]idad. Las puertas del templo son las construidas en 1377 a costas de N. Umbrells, monge y sacristán de esta casa, cuyo nombre y año está grabado en las chapas de hierro.
Éntrase a la iglesia bajando cuatro o cinco gradas […].


Viage literario a las iglesias de España (editat entre 1821 i 1852 amb 22 volums) amb el seu germà Joaquim Llorenç. Va morir a l'exili liberal, desprès d'haver-se secularitzat durant el Trienni Liberal.
Jaume Villanueva i Astengo (Xàtiva, 1756-Londres, 1824) és una personalitat molt notable i una font informativa molt fiable. Era frare dominic, teòleg i erudit. Fou el coautor de la sèrie

En la seva estada a Ripoll (el subtítol del llibres es "Viage a las iglesias de Vique i Solsona 1806 i 1807") esmenta al prior i vicari general Antoni de Rocafiguera, a la casa del qual va estada i als abats Francesc de Còdol i Andrés de Casaus i de Torres, per cert un altre erudit.

Villanueva també parla de Rafael de Subirà, "bibliotecario y sacrista".

Per major precisió podem dir que Villanueva diu que hi ha estar el febrer de 1806 i l'octubre de 1807. I encara indicar que Villanueva va estar tres vegades al monestir de Ripoll, amb dues estades llargues, del
29 de gener al 21 de febrer de 1806 i del del 24 d’octubre al 5 de novembre de 1807, amb un dia de pas el
28 de febrer de 1806, tornant de Sant Joan de les Abadesses i marxant cap a la Cerdanya (Vegeu Noticia del Viaje literario a las iglesias de España, emprendido de orden del Rey en el año 1802, escrita en el de 1814. La publica un amigo del autor (1820). p. 409-413, que forma part del recull de Miguel Salvá i Pedro Saínz de Baranda: Colección de documentos inéditos para la historia de España (Madrid, 1852)).

Villanueva va mantenir també correspondència amb el monjo ripollès Roc d'Olzinelles i Miquel, el darrer arxiver i gran erudit del monestir de Ripoll.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada