dijous, 10 de maig del 2012

La portada del monestir de Ripoll en el poema Canigó de Jacint Verdaguer (1872)

Fragment del cant onzè (XI); “Oliba”, del poema de Jacint Verdaguer  Canigó: llegenda pirenaica del temps de la Reconquista

En una nota a peu de pàgina s'indica: «Per la descripció de la fatxada del monestir de Ripoll nos ha servit de molt la notable ressenya històrica de Pellicer, Santa María de Ripoll. [1872]»
Extret de l’edició de Narcís Garolera i pròleg de Modest Prats. Barcelona: Quaderns Crema, 1997.

Ressegueix entretant cenobi i temple
Oliba, no hi ha res que no contemple;
funda en Ripoll un altre monestir,
i estudia per ell eixos brancatges
de pedra, eixes motllures i fullatges
que mourien los besos del zefir.
Allí amb lo pensament tot ho transporta,
des del pom del penell als bancs de l’horta,
i trasmuda, combina i afegeix,
i una obra concebeix sa fantasia
que, abans de veure la claror del dia,
naix, posa tronc i branques, i floreix.
Ja tot ho veu: sa creació de marbre
és com dins la llavor altívol arbre,
meravellosa flor dins grana humil;
tot ho veu fet, sinó lo frontispici
que corona ha de ser de l’edifici,
d’aquella imatge d’or cara gentil.
Enamorat artista, lo somia
de nit, ne fa dibuixos cada dia,
que al veure l’endemà rebat al foc,
i, no podent-ne el pensament distraure,
embasta nous projectes que han de caure
també en oblit, com dins la mar un roc.
En l’hora de solaç un dia crida
los monjos sota els arbres de l’eixida:
fa tres dies que, allí, de sol a sol,
amb son bàcul dibuixa, escriu i esborra,
com les ones del mar damunt la sorra,
quan suaument les bressa el ventijol.
—Mirau-la aquí—los diu; i la portada
contemplen per son geni dibuixada,
la història de la santa religió
en pedra escrita per la mà de Roma;
una crossa de bisbe n’és la ploma,
n’és lo paper un flanc de Canigó.
Set cants misteriosos té el poema,
set florons que durà en sa diadema
Santa Maria de Ripoll al front;
set cels de pura i divinal bellesa,
la Bíblia al cor de Catalunya impresa,
present, passat i esdevenir del món.
D’aquesta creació dedicatòria,
és sa primera pàgina la glòria:
en son trono estrellat l’Anyell diví
ensenya obert lo llibre de la vida,
dient a la nissaga redimida:
«Homes ingrats, mirau si us estimí!»
I el llibre els quatre evangelistes miren,
misteriosos animals que es giren
tot estenent ses ales com aucells,
i vint-i-quatre ancians de cap blanquíssim
vora seu van cantant: «Digne és l’Altíssim
d’obrir lo llibre d’or deIs set segells.»
Segueix de tota gent, tribu i llenguatge
la immensa processó fent-li homenatge,
patriarques, apòstols, confessors;
la verge mostra de puresa el lliri,
lo martri la palmissa del martiri
i sota el braç son llibre los doctors.
En son carro de foc se veu Elies,
i en històries, aprés, i profecies,
Moisès, Jonàs, David i Salomó;
atravessa el mar Roig l’israelita
lluita amb ell lo cruel amalecita
i l’arca volta el mur de Jericó.
De Jesucrist celebren la victòria
la cítara i salteri de la glòria,
la flauta dolça, el tendre violí;
i el rei profeta, entre vassalls i nobles,
sembla dir-li: «Alabau-lo tots los pobles,
cel, mars i terres, alabau-lo amb mi.»
Oliba los esbrina, fil per randa,
de la fe aqueixa mística garlanda,
los mostra aquí sant Pere, allí sant Pau,
com de l’Església sòlides pilastres,
sostenint aqueix cel amb tots sos astres;
l’espasa empunya l’un, l’altre la clau.
En la faixa de l’arc que els dos sostenen
en dotze retaulons ses vides tenen
unint-se dalt, als peus del sant Anyell;
quan vius encara anaven per la terra
als vicis i a l’error fent crua guerra,
ja s’unien ses ànimes en Ell.
Jau a sos peus, rebuig del negre abisme,
ferotge drac, lo drac del gentilisme;
a ofegar de ses ires los rebulls
dues àligues baixen a la terra,
i, mentres una amb sos unglots l’aferra,
a colps de bec l’altra li lleva els ulls.
Ací els ensenya dos lleons que es baten,
i fers l’un sobre l’altre se rebaten;
un centaure, fugint, los tira un dard,
mes l’home, a qui de monstre la figura
donaren les passions, de tan impura
cadena sempre se deslliga tard.
Domant ja son cavall lo genet destre,
més enllà es veu de ses passions ja mestre;
vestit de cavaller amb los arreus,
a les feres indòmites s’atansa,
i, a l’apuntar-los la punyenta llança,
amansides se postren a sos peus.
Davall de tot a Llucifer veu caure
del cel, a Adam del paradís, i ajaure
lo condemnat en llit de foc etern,
nou Lacoont a qui genolls i braços
entortelliga amb sos feréstecs llaços
l’apocalíptic monstre de l’infern.
La paraula de foc de l’arquitecte
fa alçar de terra el colossal projecte,
monstres i sants, cantors i combatents;
los ulls de pedra i llavis se desclouen,
aquells arquets de violí se mouen,
i s’adolla la música a torrents.
Té son arc de triomf lo cristianisme;
al rompre el jou feixuc del mahometisme,
Catalunya l’aixeca a Jesucrist.
Qui passarà per sota aqueixa arcada
bé podrà dir que, en síntesis sagrada,
lo món, lo temps i eternitat ha vist.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada